Winnet Valdemarsvik

Välkommen till kontoret!

Publicerad 2011-10-24 14:01:43 i Allmänt,

Nu har jag börjat boa in mig på kontoret, det var fruktansvärt vitt och öde, med trist betonggolv. Hur ska man kunna tänka i en sådan miljö? Var också och inspekterade möteslokalen Bokö, som jag numera har fri tillgång till, om den inte är uppbokad förstås. Vet inte om du har varit där, men det är alltså en stor lokal med ett långt bord, sköna fåtöljer, en stor whiteboardtavla och....that´s it! Inga gardiner, inga tavlor (eller affischer) på väggarna, absolut ingen golvbeklädnad utan ett grått betonggolv med en stor spricka som löper tvärs över rummet. Ja, jag är väl kvinna då, för jag får svårt att förstå hur man kan tänka fritt i denna miljö, hur man ska kunna slappna av, definiera problem och diskutera fram förslag, åtgärder och lösningar. När varje ord ekar mot den kala betongen, när hela utrymmet skriker tomhet och ödslighet, då blir det svårt att vara kreativ, hitta samarbetsvägar och tänka nytt. Nej, jag skriver inte detta för att gnälla och klaga, bara återigen visa på en typisk skillnad på manligt och kvinnligt, båda behövs! Läste någonstans "ge en kvinna ett hus och hon ger dig ett hem". lite så är det ju och jag är långt ifrån någon huslig pysselkvinna, men vi behöver trivas i vår omgivning, annars presterar vi inte vårt bästa. Behöver jag påpeka att det varit manliga ordföranden och VD för centrumhuset under hela den tid jag känner till. Vi får se hur mycket jag kan åstadkomma just på den här punkten, men jag hoppas att du vill komma till Bokö för att diskutera med mig och andra. Jobbar för fullt med att få en fullständig mejllista till företag i kommun, med fokus på kvinnliga men även många andra också. När detta är klart kommer jag att bjuda in till olika diskussionsmöten ganska snart. Om du vill vara med så är det bara att höra av sig [email protected] Och nej, detta handlar inte om att tycka synd om kvinnor, eller stötta kvinnor som funderar på att starta företag, det är dags att ta frågan ett steg längre; varför ser det ut som det gör, varför är det fortfarande så stor andel män som styr i samhället, och varför är det så få kvinnor som driver företag. Vill du hjälpa mig att hitta svaren? Välkommen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Winnet Östergötland

Winnet Valdemarsvik vill påverka, förändra och göra skillnad. Vi vill arbeta för att skapa en mer positiv attityd till jämställdhet och att vara företagare, oavsett kön. Kontakt: [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela