Winnet Valdemarsvik

Lyckade män

Publicerad 2011-10-28 23:00:01 i Allmänt,

Idag har jag bara pratat, i timtal! Märklig känsla att sitta på ett kontor och ringa runt, skriva och inte göra ett dyft fysiskt under flera timmar, mer än att prata. Men samtidigt så kan jag nog inte åstadkomma någon som helst förändring utan att just prata med människor, diskutera, undersöka och kanske väcka tankar. Just nu håller jag på med två grenar; dels Handelsplats Valdemarsvik, där jag försöker få till grupper i alla kommundelar med handlare och intresserade för att arbeta under det gemensamma paraplyet "Handelsplats Valdemarsvik". Ett första problem där är ju namnet Valdemarsvik, som för en utomstående betyder kommunen med alla kringorter, skärgård och natur, men för en som bor i Gusum, eller Ringarum, betyder just centralorten Valdemarsvik. Det här är ett gammalt och känt dilemma: hur ska man tala om hela kommunen Valdemarsvik utan att hela tiden behöve säga eller skriva "Valdemarsviks kommun"? Någon som har ett förslag? Andra grenen som jag jobbar med parallellt är frukostmötet den 21 november med max 10 lyckade män. Det kan vara män som lyckats bra i sitt företag eller i sin karriär, och jag vill veta hur de lyckats, vad de gör rätt där kanske kvinnor inte kommer fram eller lyckats lika bra. Jag vill också höra deras tankar om kvinnors företagande och jämställdhet.Det viktiga i den här träffen är att männen ska känna sig trygga och så anonyma som man kan vara i Valdemarsvik, för det de säger, tycker och tror ska dokumenteras, men inte vilka de är. Senare är kvinnorna välkomna på en frukostträff för att höra och diskutera vad som sagts. Låter det spännande eller bara knäppt? Tja, visst är det lite knäppt, men eftersom samhället ser ut så här kan det aldrig vara fel att veta hur männen som styr tänker. Om det sedan kan leda till en förändring återstår att se, men bara det faktum att männen jag ringt gärna kommer (de som inte hade möjlighet att komma just det här dagen ville att jag skulle göra fler liknande möten för de ville gärna delta)och pratar kring dessa frågor tror jag kan skapa nya tankar. På återskrivande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Winnet Östergötland

Winnet Valdemarsvik vill påverka, förändra och göra skillnad. Vi vill arbeta för att skapa en mer positiv attityd till jämställdhet och att vara företagare, oavsett kön. Kontakt: [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela