Winnet Valdemarsvik

Första mansgrupp klar!

Publicerad 2011-11-24 20:17:39 i Allmänt,

Jag provar mig fram på ny mark, och efter den första träffen med en grupp, de lyckade männen, vet jag inte om gruppdiskussioner är det ultimata sättet för att utröna människors attityder och åsikter, men intressant var det verkligen. Vad sa då de, de där männen som det gått bra för med eget företag eller karriär till en hög chefspost? Jo, de pratade mycket om männens starka tävlingsinstinkt, att de tävlar mot andra företag, sig själva, förra årets resultat, kurskamraten som gick ut samtidigt. Denna starka tävlingsinstinkt ledde till att de var beredda att offra mycket mer än vad kvinnor gör, de tvekade inte att resa långt, offra tid med familj och vänner, offra sin fritid, allt för att lyckas. Män kan ta en fet smäll och resa sig, kvinnor går hem och tjuter. Kvinnor prioriterar vänner, fika och träning. Kvinnor måste bli tuffare, lära sig slå sig fram, ta för sig. Samtidigt som någon förde fram åsikten att kvinnor blir tuffare bemötta av män än vad andra män blir. Fast det betydde ju bara att kvinnorna måste lära sig att bli ännu tuffare.... Dagen efter träffade jag en av männen som var med och han hade tänkt mycket på det som sas dagen innan, han var inte säker på att det är så de tänker, de lät ju som "värsta mansgrisar", och det var ju tankarna om att det är viktigt med mångfald, att dynamiken i en grupp är viktig, de tankarna fördes ju också fram och det var de som var viktigast, ansåg han.... Det är nog svårt att säga något annorlunda mot gruppen, fast alla var vuxna och självständiga män. En annan man jag pratade med i går höll med; det blir lätt en jargong när flera män träffas, det kanske inte är så här de tycker egentligen. Kanske jag ska försöka träffa männen en och en, se om det blir annorlunda svar. Som sagt, jag provar mig fram, och det är så otroligt intressant. På onsdag ska jag träffa en grupp politikerkvinnor för att höra deras tankar kring dessa frågor; just i vår kommun är det ju väldigt stark mansdominas inom politikens toppskikt, vad beror det på, kan/bör det ändras, i så fall hur? Veckan därpå är det dags för en liknande träff med politikermän. Allt som sagts och sägs på dessa möten skriver jag ner och kommer att redovisa på något sätt längre fram, när jag är färdig med de första undersökande enkäterna, träffarna. Men exakt vilka jag träffar är självkart hemligt :) Må så gott allesammans i det märkliga novembervädret!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Winnet Östergötland

Winnet Valdemarsvik vill påverka, förändra och göra skillnad. Vi vill arbeta för att skapa en mer positiv attityd till jämställdhet och att vara företagare, oavsett kön. Kontakt: [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela