Winnet Valdemarsvik

Första enkäten ute!

Publicerad 2011-11-09 19:19:29 i Allmänt,

Vilken tid allt tar, och att plaenera möten med olika människor tar minst fem gånger så lång tid som man tror, eller i alla fall vad jag tror. Nu har jag ju ialla fall fått klart med "Tio lyckade-män"-frukost den 21 (hoppas bara att inte alltför många avbokar i dessa sjukdomstider), samma dag ska jag träffa tio politikermän och den 30/11 är det dags för 10 politikerkvinnor för att diskutera jämställdhetsfrågor. Men redan när jag ringer upp för att bjuda in till träffen så börjar ju tankarna och idéerna flöda hos personerna jag pratar med. Det ska bli väldigt spännande att höra vilka svar jag får på mina frågor. Har en känsla av att det kommer att skilja ganska mycket mellan grupperna. Intressant också att denna enkla inbjudan skapade så negativa reaktioner från en bloggare, men jag får väl se det positiva i det också; det finns ett intresse för frågan och i vår lilla kommun händer inte så mycket så här års, alltså väcker till och med ett frukostmöte med tio lyckade män engagemang... Har inlett ett litet samarbete med Marieborgs folkhögskola som håller kurser intill mitt kontor, de gjorde en enkät med jämställdhetsfrågor som jag idag har lagt ut på olika platser; några arbetsplatser, turistcenter, af, biblioteket och Strömsvik. Om du har lust att svara på de korta frågorna så skulle jag bli glad. Detta är en början för att stämma av hur man ser på de här frågorna i vår kommun. Nästa vecka på onsdag, hämtar jag in enkäterna och sedan ska eleverna sammanställa svaren till snygga staplar i sin matteundervisning. Jag tackar för hjälpen och hoppas att eleverna tycker det är kul, och inte bara slitigt med statistikdelen.... Sedan är planen att jag ska genomföra flera enkäter under året, och förhoppningsvis kunna märka av en skillnad i svaren till nästa höst. Men jag ska också ta det lugnt så jag hinner reflektera över vad jag gör.....

Kommentarer

Postat av: Cizzie

Publicerad 2011-11-15 17:44:39

Att det inte händer så mycket har kanske mindre med att göra varför jag reagerade som jag gjorde. Minimera gärna mej om du vill, men inte frågan som är otroligt viktig, varav reaktionen.



Vi har alla våra olika sätt att försöka påverka i vad vi anser "rätt" riktning, du som jag.



100 tals miljoner går till dessa jämstäldhetsprojekt, som jag anser gör klyftorna större mellan män och kvinnor. Jag har kämpat mot dom i många år , både mot Länstyrelsen, Kvinnliga företagarföreningen, Framtid Valdemarsvik, och våra Näringslivschefer. Vi kan inte lyfta oss själva i håret.



Däremot gör du ett jättejobb, i din blogg på NT genom att påpeka och se ur jämstäldhetsperspektiv.



Men hur som helst , så vill vi båda samma sak i slutändan, eller hur , vi har bara olika sätt att göra det på.



Postat av: Liona

Publicerad 2011-11-16 07:58:18

Förstår inte hur jag minimerade dig, det är bara det att det jag gör just nu görs i liten skala, ca tio pers åty gången, alla personligt inbjudna. Längre fram när vi går ut och gör allmänna möten förväntar jag mig mer rekationer från just allmänhet, än så länge är ju Winnet-projektet i uppstartsfas och i en mindre krets. Men apropå miljoner till kvinnor och mäns företagande så ska jag skriva en blogg om jst det, men det blir nog i NT. Det är tyvärr inte så enkelt svartvitt som även jag tänkte innan jag började läsa på, det finns många gråzoner åt alla håll. Men som jag upprepat några gånger nu, ha lite tålamod innan du dömer ut ett arbetssätt, det kan bli riktigt bra.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-11-16 10:32:37

Vi arbetar alla olika , och mitt tålamod har sträckt sej över 15 år , över en massa projekt, från samma uppdragsgivare, med samma grundvärdering av kvinnliga företagare.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Winnet Östergötland

Winnet Valdemarsvik vill påverka, förändra och göra skillnad. Vi vill arbeta för att skapa en mer positiv attityd till jämställdhet och att vara företagare, oavsett kön. Kontakt: [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela